Kodėl esame tokie lojalūs lietuviškai produkcijai?

23.02.2023 08:00:00 | Vilnius

lietprekes

Parduotuvėse sutinkame prekių iš įvairiausių šalių. Pirkėjams platus pasirinkimas yra svarbus, tačiau dažnai jie būtent vietinėms prekėms teikia prioritetą. „Lidl Lietuva“ užsakymu apklausų bendrovės „Norstat“ atlikta apklausa parodė, jog 31 proc. respondentų prekes renkasi pagal kilmės šalį. Ekspertai sako, kad nėra vieno atsakymo, kodėl žmonės teikia prioritetą vietiniams produktams  – tai gali lemti ir emociniai dalykai, ir pats asortimentas ar įpročiai.

Kokiose prekių kategorijose vartotojai renkasi vietines prekes?

„Vilnius Tech“ universiteto vyresnioji mokslo darbuotoja dr. Neringa Vilkaitė-Vaitonė, analizuojanti vartotojų lojalumą pastarąjį dešimtmetį, sako, kad pirkėjų pasirinkimas tarp vietinių ir atvežtinių produktų priklauso ir nuo konkrečios prekių kategorijos.

„Lietuviška kilmė dažnais atvejais tampa svarbiu, pasirinkimą lemiančiu veiksniu. Ypač tai svarbu kalbant apie kasdienius produktus: pieną, duoną, mėsą. Čia lietuviški produktai užima didžiausią asortimento dalį, tad natūralu, kad vartotojas perka lietuvišką produktą ne tik dėl to, kad galbūt jaučia prieraišumą, bet ir dėl alternatyvų stokos. Produktų kategorijose, kuriose lietuviškų prekės ženklų yra mažiau, vartotojai labiau įpratę ieškoti užsienio šalių prekės ženklų. Į šias kategorijas patenka kava, šampūnas“, – teigia N. Vilkaitė-Vaitonė.

„Lidl Lietuva“ pirkimų tarnybos vadovė Ilona Čiužienė sako, jog atsižvelgia į pirkėjų lūkesčius ir nuolat stengiasi jiems pasiūlyti platų lietuviškų prekių asortimentą.

„Žinodami šias tendencijas ir pirkėjų palankumą lietuviškai produkcijai, santykius su vietos tiekėjais užmezgėme dar prieš atidarydami pirmąsias savo parduotuves Lietuvoje. Asortimentas nuolat auga, šiuo metu mūsų parduotuvėse iš viso yra apie 700 produktų, kurie gaminami čia, Lietuvoje. Vietos gamintojų produkcija sudaro apie 90 proc. supakuotos duonos ir 65 proc. bazinių pieno produktų kategorijose, taip pat – 45 proc. šviežios mėsos asortimento“, – teigia I. Čiužienė.

Pirkėjų lojalumas – ne tik produkto kilmei

N. Vilkaitė-Vaitonė sako, jog vietinės produkcijos pasirinkimas gali būti grįstas ir emociniu ryšiu. „Kai kuriais atvejais kilmės vietos sąsaja savaime kuria tam tikrą emocinį foną, pasitikėjimą. Tai reiškia, kad lietuviški prekės ženklai turi didesnį potencialą su vartotoju užmegzti artimą ryšį, kas yra labai svarbu, kuriant ir stiprinant vartotojų lojalumą“, – tikina vartotojų lojalumo tyrėja.

Kiti faktoriai, kurie, pasak mokslininkės, lemia pirkėjų pasirinkimus yra produkto sudėtis, geresnis kainos ir kokybės santykis, produkto vertė, tačiau šie veiksniai gali vartotoją paskatinti rinktis tiek vietinę, tiek užsienio prekę.

„Stebint sudėtingą ekonominę situaciją viso pasaulio rinkose, ypač ryškėja kainos svarba. Vartotojų kelionė, jiems apsilankius prekybos centre, nebūtinai baigiasi pirkimu, nes žmonės tikrina produkto kainas skirtingų pardavėjų elektroninėse parduotuvėse ar kainų palyginimo platformose. Vartotojo, kurio jautrumas kainai šiuo metu padidėjęs, besirenkančio iš alternatyvių lietuviškos ir užsienio kilmės produktų, sprendimą gali paskatinti ir nulemti būtent nuolaidos“, – sako N. Vilkaitė-Vaitonė.

Pirkėjų akiratyje – tvarumas ir kokybė

„Vilnius Tech“ mokslininkė sako, jog ateityje pirkėjų lojalumas vietinėms prekėms neturėtų drastiškai keistis, nes lietuviai itin mėgsta lietuviškus prekės ženklus.

„Turime vartotojų pripažinimo sulaukusių stiprių prekės ženklų, ar šios preferencijos kis, priklauso tik nuo pačių prekės ženklų. Jei lietuviškas prekės ženklas tenkina vartotojo lūkesčius, vartotojas ir toliau rinksis jį, jei ne – jis ieškos kitų, lietuviškų ar užsienietiškų alternatyvų“, – pasakoja „Vilnius Tech“ universiteto vyresnioji mokslo darbuotoja.

Ji taip pat atkreipia dėmesį, kad produkto pasirinkimo kryžkelėje esantį vartotoją, tiek šiuo metu, tiek ateityje patraukti į vieną ar kitą pusę gali ir tvarumo sprendimai.

„Gamtai draugiškesnė produkto sudėtis, pakuotė, aplinką tausojanti produkto gamintojo veikla turi ir artimiausiu metu vis dar turės svarios įtakos pirkėjų pasirinkimui, tačiau prekės ženklų tvarumo sprendimai neturėtų būti būti „žaliasis smegenų plovimas“ (angl. greenwashing), tai turėtų būti tikra“, – tikina mokslininkė.

„Lidl Lietuva“ pirkimų tarnybos vadovė I. Čiužienė sako, kad pirkėjams be pagaminimo vietos, itin svarbus geras kokybės ir kainos santykis: „Savo tiekėjams bei gamintojams keliame itin aukštus reikalavimus. Visi kartu turime stengtis atitikti pirkėjų lūkesčius, kad jie galėtų rasti kokybiškos, vietinės produkcijos už žemą kainą“.

Kontaktai žiniasklaidai

Korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamentas
bendraukime@lidl.lt

Pasidalinti

Daugiau