„Lidl“ tyrimas: plastikinių pirkinių maišelių atsisakymas pakeis ir aplinkosauga nesidominčių žmonių elgesį
29.10.2019 | Vilnius
Parduotuvėse nebelikus vienkartinių plastikinių pirkinių maišelių, penktadaliu padaugėtų pirkėjų, naudojančių daugkartinius pirkinių maišelius – tokius ketinimus atskleidė prekybos tinklo „Lidl“ užsakymu atliktas bendrovės „Kantar TNS“ tyrimas. „Lidl“ yra įsipareigojęs nuo kitų metų iš prekybos išimti visus vienkartinius plastikinius pirkinių maišelius.
Dauguma šalies gyventojų yra susirūpinę plastiko naudojimo mažinimu, jiems nesvetimos aplinkai draugiškos vertybės, o apsiperkantys žmonės jau dabar siekia vienkartinių plastikinių maišelių naudoti kuo mažiau. Šių metų vasarą atlikto tyrimo duomenimis, šalies gyventojai yra susirūpinę plastiko naudojimo sukeliamomis problemomis – tai akcentavo net 86 proc. apklaustųjų. Du trečdaliai miesto gyventojų turi ekologijai artimas vertybes ir teigiamai vertina pastangas mažinti užterštumą bei plastiko naudojimą. 76 proc. tyrimo dalyvių teigė, kad patys siekdami prisidėti prie šių problemų sprendimo rūšiuoja atliekas.
„Apsiperkančiųjų elgesys jau dabar rodo pastangas naudoti mažiau plastiko ir iš jo gaminamų vienkartinių plastikinių pirkinių maišelių. 76 proc. apklaustųjų teigia eidami apsipirkti atsinešantys savo daugkartinio naudojimo arba prieš tai nusipirktus plastikinius vienkartinius maišelius pirkiniams. Net ir įsigiję pastaruosius, pirkėjai stengiasi panaudoti juos ne kartą – pusė apklausos dalyvių teigė, kad šie maišeliai tinkami ir kitam apsipirkimui. Keliame sau didelius tvarumo reikalavimus, o įvertinę pačių žmonių pastangas keisti įpročius bei tausoti aplinką, esame įpareigoti pasiekti geriausių rezultatų“, – tvirtina „Lidl Lietuva“ Pirkimų tarnybos vadovas Wojciech Grohn.
Pirkėjai ketina keisti pirkimo įpročius
Išėmus vienkartinius plastikinius maišelius iš prekybos, tyrimo rezultatų duomenimis, su savimi daugkartinio naudojimo maišelius turinčių pirkėjų padaugėtų beveik 20 procentų.
„Tyrimas rodo, kad ne tik dauguma žmonių į prekybos centrą atsineštų daugkartinio naudojimo maišelius iš namų, bet taip pat 15 proc. apklausos dalyvių mielai įsigytų prie kasos pardavinėjamus popierinius ar daugkartinio naudojimo pirkinių maišelius. Matome, kad žmonėms reikalinga tik reikiama paskata prisidėti prie aplinkos gerinimo. Tai pripažįsta ir aplinkosauga mažiau susirūpinę žmonės: beveik pusė jų pripažino, jog išėmus iš apyvartos vienkartinius plastikinius maišelius, pradėtų naudoti daugkartinius“, – teigia W. Grohn.
Apklausos rezultatai rodo, kad net ir skeptiškiausiai nusiteikę pirkėjai, kuriems aplinkos tausojimas nėra prioritetas, žengia žingsnį po žingsnio link tvaresnio gyvenimo būdo – net 67 proc. jų teigia atsinešantys savo maišelius į prekybos centrus.
Tyrimo rezultatai rodo, kad daugiau nei pusė apklausos dalyvių, perkančių plastikinius pirkinių maišelius, juos panaudoja antrą kartą. 49 proc. teigia, jog pastarieji pasitarnauja kaip šiukšlių maišai, 45 proc. juos panaudoja sudėti įvairiems daiktams. Įdomu tai, jog šiukšlių išmetimui plastikinius maišelius daugiau naudoja skeptikai, o antrą kartą į prekybos centrą nešasi aplinką tausojantys žmonės.
Tyrimą „Lidl“ užsakymu atliko tyrimų bendrovė „Kantar TNS“; tyrimas atliktas 2019 m. liepos mėn.; apklausta 410 respondentų Lietuvoje.